Nyhedsbrev ultimo november

Sikke mange klokken slår, 13 slag, tiden går……

Tiden flyver afsted, og inden længe melder den søde juletid sig. Vi har taget forskud på glæderne i dag med juleklip for alle pengene, så vi rigtigt kan nyde den flotte pynt, når december banker på i næste uge. Tak til de mange forældre og bedsteforældre, der var med til at hygge, og til Helle, Ruth og Dorthe, der brugte dagen sammen med os. Helle Stigkær havde til børnenes store glæde lavet pebernøddedej, som man kunne

komme op og hjælpe til med at bage. Villy fik hjælp af et par store drenge til at hente juletræer og sætte lys på, så nu er vi bare klar til julemåneden.

Dog vil I kunne se, at vi ikke brugte så meget tid på at hænge op i vinduerne ud til Byvejen, da Tømrer Møller i næste uge starter med skifte vinduerne. Det bliver så dejligt, at få det sidste på plads, og mon ikke også det vil hjælpe godt på varmeregningen - det har vi i hvert fald en forventning om. Mange tak til de forældre, der har budt ind med hjælp til maling af inddækningsplader. Det er supergodt, at vi kan få det gjort, inden vinduerne bliver monteret.

Julemåneden er, også på friskolen, traditionernes tid, og i år er der også tid til fornyelse. Hver klasselærer planlægger hvordan de sammen med klasserne vil hygge lidt ekstra i december.

Derudover bliver der også tid til at pleje det sociale sammenhold for hele skolen lidt ekstra. Onsdag den 7. december holder vi julefrokost for alle eleverne, hvor storeklassen i deres fagdag går i køkkenet og svinger potter og pander. Så denne dag kan man roligt glemme madpakken.

Fredag den 9. december er vi så heldige, at Theresa Engel, Elias og Emilys mor, har inviteret os alle ud på sin arbejdsplads - Kloster Lys - på juletur. Vi er meget taknemmelige for det tilbud, og vil glæde os rigtig meget til den tur. Denne dag kan børnene nøjes med en lille rygsæk og madpakke, og børnene har fri til sædvanlig tid. Vi kører derud i private biler, så vi har mange hjælpere, og vi får derfor brug for, at de børn, der er under 135 cm, medbringer selepuder, så de kan sidde forsvarligt fastspændt i bilerne.

Tirsdag den 13. december er det traditionen tro Luciadag. Da vi kan se demografien i vores elevgruppe er ret ulige fordelt i store piger og drenge i de kommende årgange, har vi haft en snak med storeklassen om at ændre på vores tradition på friskolen, så det fremover bliver både piger og drenge, der går Luciaoptog.

Drengene kunne godt se problemstillingen, og i disse ligestillingstider er det vel også meget på sin plads. Så glæd jer til et flot Luciaoptog fra morgenstunden, hvor alle er mere end velkomne til at deltage.

Endelig skal vi selvfølgelig holde juleafslutning onsdag den 21. december. Dagen starter med, at vi mødes udenfor og gør klar til fakkeloptog, som går via Mosevænget og slutter ved kirken, hvor vi skal til julegudstjeneste. Når vi kommer tilbage til skolen, vil der være tid i klasserne. Forældre og andre er meget velkomne til at deltage i fakkeloptoget og julegudstjenesten, det er superhyggeligt. Denne dag har børnene fri kl. 12.

Onsdag den 30. november og onsdag den 14. december er Kirsten på kursus, hvor Nicolai vikarierer for hende. Men det betyder, at der ikke bliver svømning for 3./4. klasse disse to onsdage, men der bliver i stedet undervisning på skolen, så der er ikke aflysning af timer.

I ønskes alle en rigtig dejlig weekend og god 1. søndag i advent på søndag.