• Pernille Moesgaard

Oktober 2022

Kære alle

Septembers milde vejr fik ende, og oktobers regn og rusk har vist sig. Temperaturen er

faldet, og det kan vi nu også mærke indenfor. Husk at sende godt med varmt tøj,

indesko/hjemmesko og ekstra tørt tøj med børnene, de har/får brug for det.

Vi knokler derud af med bøger og portaler og bliver så dygtige.


I får her en lille update på, hvad der arbejdes med i de forskellige klasser.

Lilleklassen:

I Lilleklassen starter matematiktimerne på engelsk. Vi har sunget sange om at hilse på og

om farver og dyr. Efter en engelsk indledning, springer vi over i matematikbøgerne, hvor vi

øver tallene, at tælle og for 1. klasses vedkommende plus og 10’er venner.

Vi har haft fagdage i kristendom og hørt om skabelsen, Adam, Eva og Kundskabens træ,

men også Kain og Abel og Noahs ark. Der er blevet lyttet, tegnet og klippeklistret og en

enkelt youtube video har også sneget sig ind.

Vi har fået ny danskbog, da vi nu har været igennem alle vokalerne. Vi taler meget om

forlyde og klapper stavelser, så det gjalder.

På det mere sociale plan, er vi begyndt at have legemakkere i det første frikvarter. Vi har

den samme makker en hel uge, og man skal starte med at blive enige om, hvilke to lege,

der skal leges. På den måde bliver vi gode til at lytte og give plads til hinanden, og nogle

gange må der jo forhandles lidt, for at nå til enighed. Det er også på denne måde, man kan

få øjnene op for nye gode legekammerater.


Mellemklassen:

I mellem har vi arbejdet meget på at finde ind i vores nye klassekonstellation. Vi er blevet

flere i klassen, end man var vant til fra sidste år, og det betyder nye rutiner, men også

større ansvar for sig selv. Fx italesætter vi, at der er brug for at spørge klassekammerater

om hjælp, inden man kalder på en lærer. På den måde får børnene øjnene op for

hinandens kompetencer, men også at man ikke kommer så langt, hvis man bare synes,

man kan læne sig tilbage og vente. Rigtig ofte kan de nemlig hjælpe hinanden, og på den

måde bliver der ikke så mange afbrydelser for læreren og for den/de elever, der har

”retten” til hjælp lige på det givne tidspunkt.

I matematik øver 3. og 4. klasse sig på at blive rigtig dygtige til at gange, og 2. klasse

arbejder med store tal.

I dansk har vi på alle tre klassetrin fokus på de mest 120 hyppigste ord, da man er hjulpet

godt på vej i forhold til både læsning og skrivning, hvis man har dem godt lagret i

hukommelsen.

I de seneste fagdag, er det arbejdet med Natur/teknologifaget, hvor der har været fokus på

udnyttelse af naturens eget spisekammer, samt de processer der sker i modning af fx

frugt.


Mellemklassen har også haft besøg af Signe (se mere under storeklassen) i engelsk. Der

er lavet sprogportrætter og wordart på computeren. Ellers er det nye en engelskbog, hvor

man både skal læse og skrive lidt – PÅ ENGELSK!!! , men selvfølgelig også lege, lytte

og tale en masse engelsk.

I den forgangne weekend var der også tid til et fælles klassearrangement, hvor der blev

hygget med morgenmad og hyggeligt samvær. Tak til de forældre, der havde taget

initiativet til det.


Storeklassen:

Storeklassen har i dansk læst en bog om 30 børn, der gennem tiden har ændret verden

gennem opfindelser eller initiativer, der sætter fokus på alt fra fattigdom og slaveri til klima

og omskæringer. Nu er de så i gang med en roman om en 11-årig pige. Der er også blevet

læst om ”Fantastiske historier om Ninjaer, den første flyvemaskine og den kinesiske mur.

Udbyttet af denne læsning omsætter de til en præsentation for klassen.

Der er blevet arbejdet med at sætte tegn og at skrive personlige beretninger. Hver måned

skal de aflevere en skriftlig opgave, denne gang var fokus den personlige beretning, et

emne vi også har arbejdet med på vores danskportal.

Fagdagene i historie har handlet om vikingetiden, og i engelsk har vi taget hul på et emne

om dyr, men også haft besøg et par gange af Signe, som er professor i sprogtilegnelse.

Hun forsker i hvor og hvordan børnene lærer engelsk, også udenfor skolen, og har i den

forbindelse interviewet børn og stillet os opgaver.

I matematik har 5. klasse arbejdet med algebra (bogstaver) og er nu startet på vinkler. 6.-

7. klasse er ligeledes blevet klogere på algebra og skal nu videre til ligninger. I

natur/teknologi har der været arbejdet med et forløb om bæredygtighed.


Vi nærmer os med hastige skridt efterårsferien, og det betyder at fredag 14. oktober skal vi

ud og give den gas med cykling rundt på jordbærruten og løb rundt om søen. Man er

meget velkommen til at deltage, det er en super hyggelig dag. Vi mangler også fortsat

nogen, der kan hjælpe med at stå post rundt på cykelruten, så giv mig gerne en

tilbagemelding, hvis du eller måske en bedsteforælder kan hjælpe.

Så husk at få givet cyklen et tjek, så der er luft i dækkene, samt smurt og strammet

kæden. Alle børn har fri kl 12.00 denne dag.


Efter efterårsferien starter 3./4. klasse til svømning onsdag eftermiddag sammen med

Kirsten, så der skal de huske svømmetøjet.

På hele personalets vegne,

Pernille

11 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Sikke mange klokken slår, 13 slag, tiden går…… Tiden flyver afsted, og inden længe melder den søde juletid sig. Vi har taget forskud på glæderne i dag med juleklip for alle pengene, så vi rigtigt kan

Kære alle Så er vi godt i gang igen efter et stk. brugt efterårsferie. Alle er ved at være tilbage i faste rutiner, og i denne uge er der skudt gang i efterårets skolehjemsamtaler i Lilleklassen, og d

Så er vi vældig godt i gang med det nye skoleår, og hvilken fornøjelse det er, at have fuld liv på skolen igen. Alle øver sig på at komme i gang med arbejdet, falde på plads i nye klasser, og for de a