Så gik den første uge af oktober. Der er sket lidt af hvert på skolen denne uge.

Der er blevet snakket om ild og brand til morgensamling og i klasserne under overskriften: Ild – en farlig ven.

Børnene har fået materiale med hjem, så man kan tale videre hjemme og tjekke, om hjemmet er brandsikkert. Vi havde også stillet børnene i udsigt, at der måske ville være en brandøvelse i løbet af ugen. Da timen oprandt, hvor alle klasser havde time på skolen samtidig og øvelsen skulle være, viste det sig, at det var lidt sværere end først

antaget at aktivere alle røgalarmer samtidig lige fra lokalerne nede i den gamle børnehave til dem på selve skolen. Vi gentager nok øvelsen på et senere tidspunkt, hvor børnene måske også er mindre forberedte ;-)

I 3. og 4.klasse har børnene de sidste 3 uger arbejdet med at kode baner til nogle små robotter. De er gået op i det, selv om de var lidt skuffede over, at vi ikke kunne få dem til at lystre vores fingre.

I 0., 1. og 2 har børnene haft nær alm skema. I idræt arbejder de meget med kampånd og konkurrencesind. Der er en stor udvikling i af rumme at vinde og juble over dette og at tåle at komme sidst og samtidig rumme at andre har grund til at juble. De øver sig og de bliver bedre og bedre til at håndtere alle de mange følelser i den forbindelse. Et lille nødråb: Husk Idrætstøj, hver torsdag i 0.,1. og 2.!

Torsdag havde vi besøg af Rita og Birgitte fra SOS Børnebyerne, der i to omgange fortalte om SOS Børnebyer og deres arbejde. Vi blev klogere på, hvordan det er at gå i skole andre steder i verden, og om hvilke forudsætninger der er for børneliv der.

Motionsdag fredag den 15.10. Husk refleksvest, cykel og cykelhjelm. Alle har brug for deres cykel og hensigtsmæssig beklædning og fodtøj, da motionsdagen byder på megen løb og cykling. Børnene har fri kl. 12 denne dag.

I forbindelse med motionsdagen hører vi stadig gerne fra forældre, bedsteforældre, Ølstrup-borgere eller andre, som kunne have lyst til at hjælpe os et par timer med fx at stå vagt et sted, hvor børnene krydser en vej.

Og når cyklen alligevel skal have et tjek inden motionsdagen, er det måske en god idé at få kigget på cykellygter og reflekser til de børn, som cykler eller går i skole.